BOOKS. I´m a bookworm., Commercials / advertising, Guerilla OFFICE, In ENGLISH 100%, andreascarlsson, beach, bibliotek, bok, book, chrisanderson, commitment, committed, creativ, digitalnomad, direktförsäljning, flow, handel, jobbahemifrån, karriär, kreativahjärnhalvan, laptoplifestyle, longtail, media, mikaelharaldsson, mlm, reklam, sol, store, strand, streetsmart, summerday, sunday, webshop, workfromhome

Myran har fått en megafon - kunderna snor makten.

Efter en superhelg & en heldag på stranden med en ny bok.....som jag bara fastnade i direkt. 
Hur ett "budskap" kan komma "underifrån" & tilltala mig direkt!
Jag är sjukligt fascinerad av hur marknaden förändras & hur gamla strukturer bryts ner, & nya byggs upp. 
Hur förtroendet för reklam & de institutioner som betalar för den rasar, samtidigt som förtroendet för enskilda personer stiger mer & mer. 

Vem litar vi på när vi söker en produkt eller tjänst?
TV-reklamen? De "stora" företagen? De mest "kända" företagen? Så var det tidigare, före internets tid kan man säga. Då var vi styrda av TV, reklam, tidningar. Men den tiden krymper & är snart förbi, Marknaden förändras & möjligheterna ges till flera att vara med & styra.
 
Undrar hur länge den direktsända tv-tablån överlever?
Jag var själv utan TV i tre veckor nästan nyligen pga. brand i huset. & det förändrade miina vanor ganska snabbt. (mer om det i nästa inlägg) Det jag nu snöat in på är att budskap, reklam, rekommendation mer & mer kommer "underifrån" dvs. från vanliga människor, bekanta, kompisar, släkt, vänner. osv. Inte så nytt för mig eftersom jag själv arbetar i en "otraditionell" bransch som någon sa till mig för ett tag sen. Direktförsäljning är mitt arbetssätt sedan nästan 6 år . Det är ju precis det som allt handlar om!

Relationsmarknadsföring,
mun till mun, en lite mindre pålitlig källa kan styra mig mera än vad dyr betald reklam kan göra. . 

Budskapet om den här boken kom till mig "underifrån" 
1. Jag läste båda böckerna som skrivits av Andreas Carlsson, - Ni vet han IDOL-Andreas. 
2. Några månader senare var jag på en riktigt bra föreläsning med honom.
3. Efter den föreläsningen återvände jag till den ena av böckerna & läste delar av den igen & kom ihåg en lista med böcker som han rekommenderade.
4. En av böckerna var "LONG TAIL"  av Chris Anderson. som jag verkligen tycker alla ska läsa.  

- Hade jag inte gått på föreläsningen med Andreas Carlsson så hade jag aldrig läst boken & det här inlägget hade aldrig hamnat här, & du hade aldrig läst det...........

En spännande dag vid vattnet, peace.