GRATIS PIZZA - skulle du gå på det?
Gratis är gott har man ju hört, fascinerande ord det där GRATIS!
- GRATIS PIZZA, läsk ingår.........
men du får betala 70:- för att sitta här & äta. Vill du ta med dig så kostar kartongen 50:- :-)
Sen kan man ju ta betalt för bestick, servetter, toabesök, kortavgift när du betalar mm. Risken är ju att man inte får använda ordet gratis? men man kan ju säga köp servetten för 50:- & få pizza på köpet!
Sen kommer man ju ändå tjäna pengar på "krångelgästerna" som ska ändra - byta ut - lägga till osv.
DÅ KOSTAR DET EXTRA! & har man då köpt något gratis så unnar man sig det så klart!
Nu är det ju inte så att jag tänker bli pizzabagare, aldrig i livet! Det finns garanterat tillräckligt många redan, funderingarna startade med att jag läste en bok som heter FREE /Yes No av Chris Anderson. En av mina favoritförfattare just nu & mitt galna intresse för hur marknader ritas om utan att de flesta direkt reagerar.
Ett annat exempel.
Det finns ett gym där du får träna helt gratis & du signar in dig för att träna en gång / vecka. MEN... om du missar träningen en gång så får du betala 199:- för den månaden. Smart, för det blir ju en bra trigger att komma iväg till träningen men alla vet ju att någon gång kommer man ta den där kostnaden på 199:- & helt enkelt skita i att träna.
- man får ju inte använda det hur som helst för det är lätt att bryta mot lagar om marknadsföring. Ska det vara gratis så fr det inte finnas någon som helst motprestation kopplad till "affären" överhuvudtaget.
Men kom ihåg - Ingenting är gratis! ;-)
men du får betala 70:- för att sitta här & äta. Vill du ta med dig så kostar kartongen 50:- :-)
Sen kan man ju ta betalt för bestick, servetter, toabesök, kortavgift när du betalar mm. Risken är ju att man inte får använda ordet gratis? men man kan ju säga köp servetten för 50:- & få pizza på köpet!
Sen kommer man ju ändå tjäna pengar på "krångelgästerna" som ska ändra - byta ut - lägga till osv.
DÅ KOSTAR DET EXTRA! & har man då köpt något gratis så unnar man sig det så klart!
Nu är det ju inte så att jag tänker bli pizzabagare, aldrig i livet! Det finns garanterat tillräckligt många redan, funderingarna startade med att jag läste en bok som heter FREE /Yes No av Chris Anderson. En av mina favoritförfattare just nu & mitt galna intresse för hur marknader ritas om utan att de flesta direkt reagerar.
Ett annat exempel.
Det finns ett gym där du får träna helt gratis & du signar in dig för att träna en gång / vecka. MEN... om du missar träningen en gång så får du betala 199:- för den månaden. Smart, för det blir ju en bra trigger att komma iväg till träningen men alla vet ju att någon gång kommer man ta den där kostnaden på 199:- & helt enkelt skita i att träna.
- man får ju inte använda det hur som helst för det är lätt att bryta mot lagar om marknadsföring. Ska det vara gratis så fr det inte finnas någon som helst motprestation kopplad till "affären" överhuvudtaget.
Men kom ihåg - Ingenting är gratis! ;-)